Geschiedenis-pagina.jpg

Geschiedenis

1948

  • Rein Veenendaal vestigt zich op de hoek van de Gortstraat / Zandstraat, naast zo'n beetje de grootste fietsenzaak van Veenendaal als handelaar in fietsen, brommers, motoren, wasmachines, stofzuigers, verkocht benzine, had een PTT steunpunt  en was zelfs in bezit van de Veenendaalse taxivergunning;
  • Een bezige baas, die Rein. Gaastra sr. van Batavus hielp Rein letterlijk óp het zadel en weldra stond Rein bekend als de man die niet alleen de band plakte, maar ook de hele fiets keurig poetste voor een dubbeltje…

1953 

  • Rein Veenendaal trouwt met Reina van Kesteren. Herkenbaar aan schort en poetsdoek houdt ze alles in opperste staat van reinheid. 
  • Het pand van zijn naaste collega aan het Davidsplein 1 wordt aangekocht. Hemelsbreed 10 meter verder dus.
  • Inmiddels fervent Batavus -Stock- dealer voor de regio.

1955 

  • Geboorte van eerste zoon Wim;
  • Bromfietsen worden razend populair in Nederland. Vele merken vertegenwoordigd Rein Veenendaal, maar 1 merk steelt zijn hart: Batavus.

1958

  • Geboorte van tweede zoon Koos;
  • Rein Veenendaal wint met zo'n 150 klanten de Batavus Rally naar de fabriek in Heerenveen.
  • Volgens toenmalige deelnemers een onvergetelijke tocht met ongekende belevenissen.
  • De enorme [wissel] beker met dito oren is de beloning. De beker is niet meer teruggegeven trouwens. 

1962 

  • Rein Veenendaal wordt dealer van het Japanse Honda en verkoopt de eigenzinnige, maar zeer betrouwbare 4 takten succesvol. Iets later volgt ook het Japanse Yamaha.

1968

  • Op uitnodiging van Honda gaat Rein op fabrieksbezoek naar de fabriek in Japan; 26 uur vliegen!Een ongekende belevenis en kennismaking met de Japanse gedisciplineerde manier van werken.Kwaliteit met hoofdletters. Uitspraak bij terugkomst op Schiphol: “we gaan nieuwe motorfietsen verkopen”. Ik heb zoveel gezien, dat komt ook naar Nederland, zeker weten. In de slechts denkbare tijd om te starten stond de winkel binnen 3 maanden halfvol met motoren!

Geschiedenis-pagina_rein_motor2.jpgGeschiedenis-pagina_gaastra.jpg

1973 

  • Wim richt zich, na een ongeval van Pa Rein, op de fietsen en brommers.
  • Rein Veenendaal Fietsen wordt als eerste, exclusief dealer van KOGA Miyata.
  • Koos richt zich later op de afdeling motorfietsen. Rein Veenendaal Motoren heet vanaf 1973: ‘t  Veens Motorcentrum - Rein Veenendaal. 

1976 

  • Na de aankoop van aangrenzende percelen werd het huidige pand gebouwd en heropend door Opoe Veenendaal. Gescheiden werkplaatsen en balie's voor beide afdelingen en een grote showroom gevuld met alle soorten tweewielers. Rein Veenendaal werd een begrip in Nederland en was één van de weinige zaken waar de combinatie van fietsen en motoren succesvol was. Letterlijk dag en nacht werd er gewerkt, met plezier, maar...

1992 

  • Rein beslist, na jaren wikken en wegen, dat de motoren (en brommers) naar het industrieterrein moeten en de zaak aan het Davidsplein volledig voor de fietsen beschikbaar komt. Uiteindelijk gaan alleen de motoren naar een groot pand op het Industrieterrein de Faktorij. Mei 1992 wordt het nieuwe bijna 3500m2 grote Veens Motorcentrum geopend.
  • Kort na de opening krijgt Rein een ernstig ongeluk; Weinig hoop op herstel. Onze wereld stort in....
  • Wonderen bestaan echt want Rein hersteld totaal onverwacht. Hij geeft zelf akkoord aan Koos de motorzaak te verkopen. Wim wilde samen met Koos weer de fietsen in, het liefst meteen.
  • Koos vroeg tijd om alles op zijn manier over te dragen.

1993 

  • Na het vertrek van de motoren had Wim de beschikking over het hele pand aan het Davidsplein:
  • Hoe kreeg je dat in vredesnaam gevuld? Nou dat ging héél snel. Met Batavus, KOGA Miyata, Union, begin jaren 80 Gazelle, iets later Giant, begin jaren 90 TREK, schitterende mountainbikes van prachtige, maar in NL onbekende merken, en niet te vergeten de eerste Yamaha E-Bikes kwamen op de weg: Rein Veenendaal Fietsen groeide sneller als gedacht en deed met alles mee op 2 wielen.
  • Een enorme brand treft Koos, die op dat moment nog boven de motorzaak woont. Zijn woning en de complete bovenverdieping van de zaak worden verwoest op 9 december '93. Beneden een enorme waterschade. Na een jaar noodpand wordt de motorzaak herbouwd en eind 1994 heropend.
  • Koos vraagt wederom bedenktijd aan zijn broer. Wim baalt verder...

1998 

  • Rein Veenendaal bestaat 50 jaar en dat wordt gevierd. En hoe! De zaak sluit op vrijdagmiddag(!) en het voltallige personeel met aanhang gaat in de bus naar Duitsland en heeft daar een onvergetelijk weekend. Vrijwel iedereen keert terug met hoofdpijn en buikklachten van het lachen. Onvergetelijk. 

1999 

  • Wim doet een stevige verbouwing en bereidt alles minutieus voor. Het resultaat mag er zijn: een sfeervolle fietswinkel met absolute topmerken, een groot magazijn, een prachtige kledingshop, op de verdieping ruimte voor gebruikte fietsen en niet te vergeten een compact ingerichte werkplaats met maar liefst 8 werkplekken en een ruime opslag voor service en reparatie fietsen.
  • Het aantal medewerkers groeit naar 15 personen.

Geschiedenis-pagina_wim_koos.jpgGeschiedenis-pagina_personeel.jpg

2001

  • Bij terugkomst op het Davidsplein gaat Koos (met Wim) aan de slag in de fietsen en brommers.
  • Gek genoeg (of eigenlijk ook niet) blijft het verleden ons achtervolgen en wordt er met regelmaat een motorfiets ingeruild op een fiets of brommer.
  • Met blind vertrouwen in de visie van Gaastra jr. wordt Rein Veenendaal de eerste dealer van het merk Idworx van Gerrit Gaastra, zoon van KOGA oprichter Andries Gaastra, kleinzoon van Batavus oprichter Gaastra.. Fietsen met een prijskaartje van een mooie motorfiets.

2003

  • Koos maakt kennis met de mensen van Flyer uit Zwitserland en wordt ietwat enthousiast van dit merk, welke uitsluitend elektrische fietsen produceert. Vooral de kwaliteit spreekt hem aan. Wim en vrijwel alle medewerkers zien dit 'avontuur' helemaal niet zo zitten. Het vervolg is inmiddels bekend...
  • Een levensgrote trouwfoto van Rein en Reina op de luifel geeft aan dat zij 50 jaar getrouwd zijn.

2007 

  • † Wim komt plotseling te overlijden op 16 november. Een enorm gemis maakt zich meester van alles en iedereen die met hem te maken heeft gehad. Alle scenario’s zijn wel eens besproken, deze niet.... 

2011

  • Al lange tijd denkt men bij RVF aan het bouwen van een eigen frame met dubbele lage instap voor de prachtige FLYER tandem. Als letterlijk de zaag in een nieuwe tandem gezet wordt kunnen en willen we niet meer terug. Na het nodige teken en rekenwerk, wordt er getest met een prototype, die uitstekend voldoet. Inmiddels zijn er tientallen tevreden eigenaren in binnen en buitenland met een RVF-Flyer D.LE tandem.
  • Nick Veenendaal komt als derde generatie Veenendaal in de zaak.

Geschiedenis-pagina_nieuwe-generatie.jpg

2012

  • † Reina Veenendaal - van Kesteren komt op 29 juni 2012 te overlijden. 
  • Gerrit Gaastra introduceert het merk GAASTRA naast zijn idworx lijn. Uiteraard krijgen deze prachtige fietsen, met het schitterende Cro-Mo (stalen) frame een prominente plaats in de zaak. 

2016

  • Rein Veenendaal bereikt de leeftijd van 90 jaar!

2017

  • Onze nieuwe site / webshop gaat online

  • † Reinder - Rein - Veenendaal komt plotseling te overlijden op 18 mei 2017. Bedroefd, maar in dankbare herinnering aan wat hij voor ons en vele anderen heeft betekend, delen wij u mede, dat in de leeftijd van 90 jaar, onverwacht van ons is heengegaan, onze liefdevolle en hartelijke vader, schoonvader, trotse opa en overgrootvader.

2018

  • Rein Veenendaal Fietsen bestaat 70 jaar! (16 september 2018) Een mooie score, denken wij! 

 


Categorieën

Sluit venster

Deze site gebruikt cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Klik hier voor meer informatie. Klikt u verder gaat u automatisch akkoord met cookies